Vandaag wordt de WK Clubdag gehouden. Verenigingen door het hele land nemen alvast op de eigen club een voorschot op het komende WK. De Clubdag is bedacht om alle 241.000 leden van de hockeyfamilie bij het WK te betrekken, want niet iedereen kan straks naar Den Haag komen. Om ze allemaal toch het WK-gevoel te kunnen meegeven, bedachten Gabriëlle van Doorn en Bloeme van Kessel namens de KNHB een programma voor de jeugd, waarin de deelnemende landen en hun cultuur centraal staan. Voor elke leeftijdscategorie bedachten ze een heel informatiepakket met tips en ideeën voor een feestelijke dag.
Samen met oud-international Macha van der Vaart ontvingen Gabriëlle en Bloeme begin dit jaar de clubs in het hoofdkantoor van sponsor Rabobank om ze enthousiast te maken voor de WK Clubdag. Het is één van de vele voorbeelden die laat zien hoe de hockeybond erin slaagt om vrijwilligers te mobiliseren en de saamhorigheid te versterken. In die aandacht voor de breedtesport schuilt een belangrijke verklaring voor de enorme groei van de laatste jaren. Hoe slim de hockeybond daarbij te werk gaat, kun je lezen in mijn boek.
Foto: KNHB/Koen Suyk